Μπαταρίες EFB (enhanced flooded battery) ή AFB (advanced flooded battery)

Μπαταρίες EFB (enhanced flooded battery) ή AFB (advanced flooded battery)

efb battery amperorio

Οι μπαταρίες EFB (Enhanced Flooded Battery) που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα με σύστημα Stop-Start, αποτελούν ενισχυμένη έκδοση των συμβατικών μπαταριών εκκίνησης, με υψηλότερη ισχύ και απόδοση.

Οι μπαταρίες τύπου EFB, που χρησιμοποιούνται ευρέως σε οχήματα με σύστημα Stop-Start, τα οποία συνήθως δεν διαθέτουν σύστημα ανάκτησης ενέργειας στην πέδηση (regenerative braking system), σχεδιάζονται για να τροφοδοτούν τις καταναλωτικές απαιτήσεις των οχημάτων που προκύπτουν λόγω των επανειλημένων εκφορτίσεων κατά τη διάρκεια των σταδίων απενεργοποίησης-ενεργοποίησης του κινητήρα.

Η αναβαθμισμένη κατασκευή τους, σε σχέση με τις συμβατικές μπαταρίες, περιλαμβάνει παχύτερες πλάκες, βελτιωμένη σύνθεση του ενεργού υλικού των πλακών με προσθήκη ειδικών προσθέτων άνθρακα, για την μείωση του φαινομένου σχηματισμού θειικού άλατος, την επιβράδυνση της σταδιακής αύξησης της εσωτερικής αντίστασης της μπαταρίας, που τείνει να μεγενθύνεται κατά τη διάρκεια της ζωής της και την αύξηση της αντοχής σε κύκλους φόρτισης-εκφόρτισης (αρκετές φορές, χρησιμοποιείται και ένα πρόσθετο ανθρακικού λιθίου για βελτιωμένη πρόσληψη και απόδοση φορτίου).

Λόγω των παραπάνω κατασκευαστικών χαρακτηριστικών, η μπαταρία μπορεί να αποφορτιστεί βαθύτερα (περισσότεροι από 200 κύκλοι με 50% DOD, που σημαίνει 50-60 κύκλοι με 100% DOD), να απορροφήσει ευκολότερα το ρεύμα φόρτισης, να φορτιστεί γρηγορότερα και να έχει καλύτερη θερμική σταθερότητα, που σημαίνει ότι είναι ο καταλληλότερος τύπος για χρήση σε ψυχρές και θερμές περιοχές.

 

efb battery plates amperorio

 

Κατά την συναρμολόγηση στη γραμμή παραγωγής, οι θετικές πλάκες περιβάλλονται από ένα ύφασμα-πλέγμα πολυουρεθάνης, πριν τοποθετηθούν μέσα στις διαχωριστικές τσέπες, οι οποίες είναι διαπερατές από ιόντα. Αφού πληρωθεί η μπαταρία με υγρό ηλεκτρολύτη, το πολυουρεθανικό ύφασμα τον απορροφά και διογκώνεται.

Αυτό δημιουργεί επιπλέον πίεση στις θετικές πλάκες, γεγονός που δίνει στο ενεργό υλικό (πάστα) πρόσθετη υποστήριξη, με σκοπό τη σταθεροποίηση του και κατά συνέπεια την αύξηση της αντικραδασμικής αντοχής της μπαταρίας. Γι’ αυτό το λόγο, οι μπαταρίες τύπου EFB, είναι ιδανικές για χρήση σε οχήματα με ισχυρούς κραδασμούς (τρακτέρ), οχήματα εκτός δρόμου (εσκαφείς, χωματουργικά, 4×4) και σκάφη.

 

efb battery amperorio 002

 

Οι μπαταρίες τύπου EFB, μπορούν να αποδώσουν έως και 250.000 εκκινήσεις κατά τη διάρκεια της ζωής τους, 5 έως 10 φορές περισσότερες από τις συμβατικές (25.000 έως 50.000 εκκινήσεις με προδιαγραφές ΟΕ), έχουν διπλάσια διάρκεια ζωής και σχεδιασμό που βελτιώνει τη θερμική σταθερότητα για χρήση κοντά στον κινητήρα και σε ζεστά κλίματα, χαρακτηριστικά που τις καθιστά ιδανικές για αντικατάσταση συμβατικής μπαταρίας σε ΤΑΧΙ και επαγγελματικό όχημα διανομής.

Οι παραπάνω προδιαγραφές και δυνατότητες, είναι κάτι που οι συμβατικές μπαταρίες δεν μπορούν να ικανοποιήσουν και σε περίπτωση που αντικατασταθεί μία μπαταρία EFB με μία συμβατική, το αποτέλεσμα θα είναι η ταχεία φθορά και βλάβη της, επειδή αυτή δεν είναι συμβατή με το σύστημα διαχείρισης μπαταρίας του οχήματος και η απενεργοποίηση του συστήματος Stop-Start.

Οι μπαταρίες τύπου EFB, είναι φθηνότερες από τις μπαταρίες AGM και χρησιμοποιούνται όταν δεν απαιτείται ιδιαίτερη ικανότητα βαθειάς εκφόρτισης (βαθύς κύκλος) των μπαταριών τύπου AGM.

Καταχώρηση (registration) των στοιχείων της νέας μπαταρίας στο σύστημα BMS

Κατά την αντικατάσταση μιας μπαταρίας τύπου EFB, θα πρέπει να καταχωρηθούν (δηλωθούν) τα στοιχεία της στο σύστημα διαχείρισης της μπαταρίας (BMS). Σε περίπτωση που η τεχνολογία ή η χωρητικότητα της μπαταρίας δεν εισαχθούν σωστά, το σύστημα BMS δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τον σωστό αλγόριθμο, με αποτέλεσμα η μπαταρία να μην ανιχνεύεται ως νέα, με συνέπεια να μη χρησιμοποιείται το πλήρες δυναμικό της και να απενεργοποιηθεί το σύστημα Stop-Start.

Επίσης η αντικατάσταση μιας μπαταρίας τύπου EFB με μία τύπου AGM, εάν δεν προτείνεται από τον κατασκευαστή του οχήματος, θα επηρεάσει τη λειτουργία του συστήματος Stop-Start και θα αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου.

Σημαντικό: Για ένα αυτοκίνητο με σύστημα Stop-Start, είναι υψίστης σημασίας η μπαταρία του να είναι πλήρως φορτισμένη συνεχώς (ιδιαίτερα τον Χειμώνα), οπότε συνιστάται η τακτική φόρτιση της, σε κάθε επίσκεψη στο συνεργείο ή με έναν φορτιστή-συντηρητή στο σπίτι.

Rate this post