Μια μπαταρία βαθειάς εκφόρτισης, είναι συνήθως μια μπαταρία μολύβδου-οξέος ή ιόντων λιθίου, που έχει σχεδιαστεί για να εκφορτίζεται τακτικά με το μεγαλύτερο κατά το δυνατό ποσοστό της χωρητικότητας της,
σε αντίθεση με τις μπαταρίες εκκίνησης (πχ. τις μπαταρίες αυτοκινήτων), οι οποίες έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν βραχυπρόθεσμες εκρήξεις υψηλού ρεύματος για την εκκίνηση του κινητήρα, εκφορτώνοντας μόνο ένα μικρό μέρος της χωρητικότητάς τους. Ενώ μια μπαταρία βαθειάς εκφόρτισης μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μπαταρία εκκίνησης, το χαμηλότερο “ρεύμα εκκίνησης” που παρέχει, σημαίνει ότι μπορεί να απαιτείται μια μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρία.
Μια μπαταρία βαθειάς κυκλοφορίας έχει σχεδιαστεί για να εκφορτίζει μεταξύ 45% και 75% της χωρητικότητάς της, ανάλογα με τον κατασκευαστή και την κατασκευή της. Παρόλο που αυτές οι μπαταρίες μπορούν να αποφορτισθούν μέχρι και το 75%, η καλύτερη μέθοδος για να διατηρηθεί η μέγιστη διάρκεια ζωής τους σε σχέση με το κόστος, είναι η διατήρηση του μέσου κύκλου εκφόρτισης περίπου στο 45%, καθώς υπάρχει αντίστροφη συσχέτιση μεταξύ του βάθους εκφόρτισης (DOD) της μπαταρίας και του αριθμού κύκλων φόρτισης και εκφόρτισης που μπορεί να εκτελέσει.
Οι μπαταρίες βαθειάς εκφόρτισης, διαθέτουν παχύτερες πλάκες με μεγαλύτερη αντοχή στη διάβρωση λόγω των εκτεταμένων κύκλων φόρτισης και εκφόρτισης, ενεργό υλικό πάστας υψηλότερης πυκνότητας και παχύτερους διαχωριστές. Τα κράματα που χρησιμοποιούνται για τις πλάκες σε μια μπαταρία βαθειάς κυκλικής λειτουργίας μπορεί να περιέχουν περισσότερο αντιμόνιο από αυτό των μπαταριών εκκίνησης. Οι μπαταρίες βαθειάς εκφόρτισης, μολύβδου-οξέος, διαχωρίζονται σε δύο ξεχωριστές κατηγορίες:
1. Υγρού ηλεκτρολύτη, Flooded Lead Acid (FLA) και
2. Ηλεκτρολύτη εφαρμοσμένου στις επιφάνειες των πλακών με βαλβίδα εκτόνωσης (VRLA).
Η μπαταρία τύπου VRLA, υποδιαιρείται περαιτέρω σε δύο τύπους ξεχωριστής κατασκευής:
1. Μπαταρία τύπου AGM
2. Μπαταρία τύπου GEL.
Επιπλέον, οι μπαταρίες βαθειάς κυκλικής λειτουργίας, μπορούν να χωριστούν σε δύο υποκατηγορίες, τις μπαταρίες με σωληνωτές πλάκες (Opz) και εκείνες που διαθέτουν επίπεδες επιμεταλλωμένες πλάκες (Flat Plated).
Οι ραβδωτές πλάκες της σωληνωτής μπαταρίας, κατασκευάζονται με τρεις διαφορετικές μεθόδους:
1. Χύτευση με πίεση βαρύτητας
2. Χύτευση χαμηλής πίεσης
3. Χύτευση υψηλής πίεσης (Χύτευση HADI).
Οι μπαταρίες βαθειάς εκφόρτισης, χρησιμοποιούνται σε αρκετές εφαρμογές, όπως βλέπουμε παρακάτω: Βιομηχανικά ηλεκτροκίνητα περονοφόρα ανυψωτικά οχήματα, σκάφη αναψυχής, αλιευτικά σκάφη, οχήματα αναψυχής RV, ηχοσυστήματα, συστήματα αποθήκευσης ενέργειας για ηλιακή ή αιολική ενέργεια, επαγγελματικές σκούπες δαπέδου, ηλεκτροκίνητα αναπηρικά αμαξίδια, συστήματα αδιάλειπτης τροφοδοσίας ρεύματος (UPS), αυτοκινητάκια γκολφ, οδικά ηλεκτρικά οχήματα, συστήματα ισχύος για όργανα ή εξοπλισμό σε απομακρυσμένες τοποθεσίες, κ.λ.π.
Επίσης, υψηλής απόδοσης χαρακτηριστικά σε κυκλικές εφαρμογές, διαθέτουν και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες σε εκφορτίσεις στο 80% της χωρητικότητας τους, διαρκούν πολλαπλάσια περισσότερους κύκλους, από τις μπαταρίες μολύβδου-οξέος.